Radioreklam:

Spotar som säljer

Med nästan 10 000 radiospotar producerade, vågar vi lova att vi har vad som krävs för att göra din radioreklam framgångsrik – oavsett om det gäller en kortare erbjudandekampanj eller en längre profileringskampanj. Och givetvis gäller detta inte bara radioreklam, utan även alla andra kanaler där ljudreklam är en bärande del, som till exempel Spotify.

Hur du lyckas med din radioreklam

Radiostationen ser till att människor kan höra ditt budskap. Men om inte radioreklamen är utformad på rätt sätt är det inte säkert att de lyssnar på budskapet. Radioreklam som däremot har de rätta ingredienserna, fungerar å andra sidan som en mycket kraftfull hävstång på den investering du gör i radiotiden. Att skapa och mixa dessa ingredienser – idé, manus, röster, musik, ljudeffekter, tajming och varianter– är vad vi lärt oss till perfektion sedan 1993.

Hur gör man bra radioreklam?

Precis som med matlagning beror ingredienserna helt och hållet på sammanhanget. Det som passar i en bröllopsmeny passar inte på en brunch, på samma sätt som en profilkampanj för en rekryteringskonsult måste ha ett annat anslag än en reakampanj för en klädbutik. Här är några exempel på olika riktningar och när det kommer till din kampanj ser vi till att skapa något unikt, helt utifrån ditt varumärke, din profil och vad du vill uppnå med din radioreklam.

Med dramatisering, som här för Tasteline:

Radio kallas oftast tankens teater. Med en välgjord produktion kan du med röster, ljud och musik förflytta lyssnaren till vilken plats du vill och till precis den sinnesstämning du önskar.

Med en ljudlogotyp som inramning, som här för Europeiska Motor:

Att skapa en musikalisk variant av ditt varumärke – en så kallad ljudlogotyp – är ett av de effektivaste sätten att skapa igenkänning för – och känslor kring – ditt företag och varumärke.

Med humor, som här för Unique Kids:

Ibland kan humor vara nyckeln som väcker lyssnarnas uppmärksamhet och får dem att ta till sig det du vill säga. Det stora antalet pinsamma töntspotar som görs visar dock att humorgreppet är kraftigt överanvänt. Men rätt producerat kan det bli både lyckat och lönsamt.

Med sång, som här för Lundagrossisten:

Långt före människan hade ett skriftspråk var sång, ramsor och verser det säkraste sättet att få människor att komma ihåg berättelser och budskap. Och det är det faktiskt fortfarande.

Eller bara rakt på sak, som här för Svenska Kyrkan:

Ibland kan ett rakt och tydligt budskap vara det bästa sättet att få människor att lyssna och reagera. Med ett välformulerat manus, en bra röst och passande ljudinramning kan man åstadkomma väldigt mycket, med väldigt lite.

Att budgetera en produktion

Kostnaden för att producera radioreklam beror på flera faktorer. Skall reklamen sändas lokalt eller i hela landet? Hur många röster behövs? Behöver vår copywriter skapa ett koncept från grunden, eller finns det ett färdigt manus? Skall musiken specialkomponeras eller kan vi använda arkivmusik? Skall kampanjen bäras upp av en ensam spot eller behövs flera varianter? Innan vi börjar får du alltid ett förslag på vad vi tror behövs och en offert med fast pris som beslutsunderlag.

Så, vad kan det kosta?

En enklare spot, som skall gå lokalt under en kortare period, kan vi producera för några tusenlappar utan att tumma på kvalitén. Å andra sidan kan en nationell kampanj med flera skådespelare, ljudlogotype och ett flertal spotvarianter kosta både femtio och hundratusen. Allt beror på vad du behöver. Det enda du kan vara säker på är att när Davinci gör din radioreklam så kostar det alltid mindre än det värde du får ut i form av kampanjeffekt. Det kan vara värt att tänka på eftersom det är produktionens kvalitet som i stor utsträckning avgör hur väl den stora investeringen – den i radiotid – faller ut.

Vill du veta mer?

Om du vill höra hur radioreklam kan låta för olika sorters annonsörer och kampanjer, är du välkommen att botanisera i vårt stora spotarkiv, som du hittar här >>. Vill du veta mer om att skapa en egen musikalisk ljudidentitet för ditt varumärke, kan du läsa mer om ljudlogotyper här >>. Annars är du hjärtligt välkommen att höra av dig med dina funderingar, antingen på kristofer@davinci.se eller på 08-66 77 994 .