Musikproduktion:

En melodi för varje tillfälle

Ljudlogotypen, alltså en kortare musikalisk identitet, är kanske det man främst tänker på när det gäller musikproduktion för företag. Det är en egen liten vetenskap i sig och därför har vi gjort en egen sida bara för ljudlogotyper som du når här >>. Men som du kommer se nedan finns många andra sammanhang där musik kan bli en lönsam del av varumärket och företaget.

Hela Du – Välgörenhetslåt för CTRF:

Vi har skapat en låt som vi döpte till ”Hela Du”, för Cancer & Trafikskadades Riksförbund – CTRF – som ett led i deras insamlingsverksamhet. Musiken är helt central i denna insamlingskampanj som går under namnet ”Sångens gåva”. Talesperson för kampanjen är Blossom Tainton-Lindqvist och låten framförs av Leonardi. Idén bygger på att inget är så starkt på att väcka känslor och sympatier som musik och eftersom man bidrar till kampanjen genom att köpa låten får bidragsgivaren något mer än gott samvete i utbyte. Låten finns på Itunes, Nokia och Amazon Music store och kampanjen marknadsförs i radio och sociala medier.

 

The Game I Know – profilmusik för Talk To People AB:

Musik är tidens melodi

I alla tider har musik använts för att sprida budskap till omgivningen eller för att skapa sammanhållning inom en grupp – i så vitt skilda sammanhang som kyrkans, militärens och idrottens värld. Att företag inte utnyttjat denna kraftfulla kommunikationsform mer, beror sannolikt på att möjligheterna till spridning varit ganska små. Nu är läget ett helt annat.

Stärk varumärket…

Istället för att bara göra en kortare ljudlogotyp, som ju oftast används i radio- och tv-reklam, kan du få en helt annan spridning ifall du istället låter ta fram en hel varumärkeslåt (som då även ligger till grund för ljudlogotypen). Genom att ta ett helhetsgrepp på ert varumärkesljud – eller audio branding som det också kallas – kan vi hjälpa dig att  få spridning  i många fler sammanhang. Lägg upp låten på Spotify och sprid den med egna spellistor, lägg upp den som låt eller ringsignal på Itunes, spela den i mässmontern, i telefonväxeln eller gör en video och sprid den via Youtube. Där det finns ljud, där kan ditt varumärke spridas.

Exempel på låt med varumärkesfokus, här för Nerikes Allehanda:

…eller sammanhållningen

Låten i videoklippet ovan skapades för Talk To People,  för att stärka företagets varumärke i de grupper man rekryterar och inte minst för att ge medarbetarna något att samlas kring och motiveras av.  Att ta fram en egen låt är kanske det mest direkta sätt man kan göra för att spegla företagets värden. Vill du ta det ännu ett steg kan du – som i exemplet ovan – göra en musikvideo, där dina anställda medverkar, som en del i nästa teambuilding-aktivitet.

Exempel på musik som en samlande kraft, här för IF Metall:

Hur går det till?

Med snart 20 års erfarenhet av att producera varumärkesmusik kan vi hjälpa dig hela
vägen – från idé till distribution. Utifrån de värden, det budskap och den känsla ni vill förmedla skriver vi en låttext och komponerar musiken. Efter att ha stämt av inriktningen med er går vi vidare med att spela in, arrangera och mixa musik och sång till en färdig låt. När låten är färdig hjälper vi er att få ut den i de olika kanaler ni vill höras i – allt från Spotify till en fullskalig musikvideo. Med låten som grund kan vi även skapa ett helt audio branding-paket med ljudlogotyper i olika format och längder, ringsignaler och instrumentala versioner.

Vill du veta mer?

Vi berättar gärna mer om musikens alla affärsskapande möjligheter. Hör av dig via mail
kristofer@davinci.se eller ring oss på 08-66 77 994.