Ljudlogotyp:

Hur låter ditt varumärke?

Att ha en grafisk logotyp är en självklarhet för alla företag. Detta beror naturligtvis på nästan all kommunikation med kunder, traditionellt skett via visuella medier. Nu är läget ett helt annat. Med radioreklam, tv-reklam, internet och smartphones har ljuddimensionen fått en helt annan betydelse än förr. Idag är det – eller borde vara – en självklarhet för alla företag att även ha en ljudlogotyp.

Musikalisk marknadsmagi

På bara någon sekund kan du identifiera nästan vilken som helst av alla de tusentals låtar som du har hört i ditt liv. Magiskt? Ja, nästan. Genom att bara höra en bråkdel av låten kan du spela upp den i huvudet och dessutom måla upp alla bilder och minnen du har av låten. Det finns ingen annan mänsklig kommunikationsform som har musikens magiska egenskaper och detta gäller såklart även reklammusik. Allt fler börjar nu upptäcka att dessa egenskaper också är magiska när det gäller att bygga varumärken och att sälja mer. På Davinci har vi snart 20 års erfarenhet av att skapa ljudlogotyper och som du hör finns många sätt och stilriktningar att göra det på:

Stämningsfullt, som här för SLM-Kliniken:

När det gäller förmågan att förmedla känslor och skapa stämning finns få saker som är så effektivt som musik. Så när det gäller att skapa känslor för ditt företag och ditt varumärke, varför inte använda det mest effektiva sätt som finns?

Melodiskt, som här för tidningen VLT:

En del förknippar fortfarande ljudlogotyper med klatchiga jinglar där företagsnamnet sjungs i mer eller mindre lyckade stämmor. Vi tror mer på att skapa en trovärdig musikalisk identitet.

Energiskt, som här för O´Learys Sportsbar:

Vissa företag lägger miljoner på att licensiera kända hitlåtar till sin reklam. Varför inte skapa en egen hit istället? Det är betydligt effektivare, roligare och – inte minst – billigare.

Medryckande, som här för HG Athletic Club:

Att hitta precis rätt stil på musiken, få till en melodi som fastnar och en text som bygger på varumärkets grundvärde är en utmaning. Men vi har lärt oss hantverket under många år.

Instrumentalt, som här för Coop – Mataffären.se:

I vissa sammanhang finns inte utrymme för sång, eller så passar det helt enkelt inte. Då bygger vi ljudlogotypen kring ett instrument och ett unikt sound. Och identifikationen blir precis lika stark när man säger det i toner och inte i ord.

Att budgetera för en ljudlogotyp

Det är i huvudsak två faktorer som styr priset på en ljudlogga: produktion och rättigheter. Att producera en ljudlogotyp bestående av en sologitarr är naturligtvis ett helt annat projekt än att producera en symfoni med stråkarrangemang och körstämmor. När det gäller rättigheterna baseras kostnaden för detta på spridning och tid. En ljudlogotyp som skall sändas i lokal radioreklam under ett år kostar därmed mindre än om du vill köpa loss rättigheterna helt för spridning över hela världen utan bortre tidsgräns. Med andra ord betalar du bara för det du behöver och du får alltid en tydlig offert så att du enkelt kan göra en kalkyl för olika alternativ.

Så vad kan det kosta?

Med tanke på att det är så många faktorer som bestämmer priset kan det bli missvisande att ge en indikation. Men just eftersom priset till stor del bestäms av kundens förutsättningar är vi övertygade om att alla företag har råd med en ljudlogotyp. Vi har levererat hundratals ljudlogotyper genom åren till både enmansföretag som internationella koncerner och vi berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig.

Vill du veta mer?

Är du nyfiken på hur ditt varumärke skulle kunna låta? Vi berättar gärna mer om alla möjligheter och kan också snabbt ge dig en prisindikation för din ljudlogotyp. Är du intresserad av musikproduktion för andra sammanhang, kanske en hel fullängdslåt eller specialskriven musik för ett speciellt tillfälle, läs mer om vår musikproduktion här >>. Annars är du hjärtligt välkommen att maila på kristofer@davinci.se eller ringa på 08-66 77 994.